För att hantera försäkringar

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna offerera försäkringar. Klicka på behandling nedan för att läsa mer om den.

Beskrivning av ändamål

Vi behandlar dina personuppgifter för att beräkna premier, bedöma risker och offerera dig försäkringar för sällskapsdjur samt för att kommunicera med dig.

Vilka uppgifter behandlas och hur?

Inför ditt val av försäkring kan vi komma att erbjuda dig försäkringsrådgivning.

När du ansöker om försäkring eller begär en offert registrerar vi dig i vårt försäkringssystem som potentiell kund. Vi gör detta för att veta vem du är och kunna kommunicera med dig kring försäkringen eller offerten. I samband med detta registrerar vi din personbeteckning, ditt namn, din officiella adress och andra kontaktuppgifter, såsom telefonnummer och e-postadress i vårt försäkringssystem och ger dig ett tillfälligt kundnummer.

Vill du försäkra ditt eller dina djur behandlar vi uppgifter om djur som födelsedatum, namn, ras, kön, djurslag, registreringsnummer, ID-nummer, registreringsbevis för stamtavla och djurets användningsområde (avel, sällskap eller tävling). Om du uppger att ditt eller dina djur tidigare behandlats för skada eller sjukdom kan vi komma att hämta uppgifter, såsom journaler, från kliniker/veterinärer där behandlingen skett.

I vissa fall behöver ditt djur undersökas av en veterinär så att vi kan få mer information och ge dig en offert.

För att avgöra vilken premie du ska betala jämför vi dina uppgifter med statistik över sannolikhet och kostnad (risk) för en skada.

Du kan få rabatt på premierna för en del av våra försäkringar för sällskapsdjur om du hör till en förening som vi har avtal med, till exempel Finska Kennelklubben. Av denna anledning behandlar vi uppgifter om medlemskap i föreningen vid beräkning av försäkringspremien. För rabatten kopplat till medlemskap i föreningar hämtar vi uppgifter om medlemskap av föreningarna vi har avtal med.

Rättslig grund och dina rättigheter

Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå ett avtal med dig och vidta åtgärder som du begärt innan ett sådant avtal ingås.

Behandlingen av dina personuppgifter baseras på så kallat berättigat intresse i de fall vi kan erbjuda dig rabatt baserat på ditt medlemskap i en förening som vi har avtal med.

Vi behandlar din personbeteckning för att vi ska kunna identifiera dig på ett tillförlitligt sätt.

För att kunna bedöma risk och beräkna premien behöver vi först beräkna sannolikheten för att djuren ska insjukna samt uppskatta ungefärlig försäkringskostnad för sådant insjuknande. Denna behandling innefattar profilering.

Om du ingår ett försäkringsavtal via någon av våra webbplatser kan premien fastställas genom automatiserat beslutsfattande baserat på de uppgifter som vi har samlat in om dig och det du vill försäkra. Beslutet är nödvändigt för att avtalet ska kunna ingås. Om du får ett sådant beslut har du möjlighet att kontakta det personuppgiftsansvariga bolaget för att uttrycka din åsikt eller bestrida beslutet.

Dina rättigheter enligt GDPR

Hur länge sparar vi uppgifterna?

De uppgifter vi behandlar för att upprätta en offert sparar vi i tre månader efter att offerten slutat gälla, om den inte leder till ett avtal.

Om vi ingår ett avtal behandlar vi dina uppgifter så länge avtalsförhållandet består och därefter i minst tio år med hänsyn till gällande regler om preskription.

Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare

Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.

Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.

När vi skickar dokument till dig per post använder vi oss av ett personuppgiftsbiträde för utskrivning och distribution.

Andra försäkringsdistributörer kan sälja våra försäkringar och ge råd. I de fallen lämnar vi ut de uppgifter som behövs för att offerera, teckna och administrera avtalen till distributören.

Vi kan komma att lämna ut djurens hälsouppgifter till veterinärmedicinska rådgivare för medicinsk riskbedömning.

För personlig och digital service

Vi behandlar dina personuppgifter för att följa upp ditt intresse för att bli kund hos oss, ge dig råd och hantera eventuella klagomål från dig. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.

Beskrivning av ändamål

Vi behandlar dina personuppgifter för att ge dig råd avseende försäkringsprodukter och dokumentera dessa råd.

Vilka uppgifter behandlas och hur?

När du begär en offert eller vill ingå ett försäkringsavtal med oss ber vi dig lämna uppgifter som ditt namn, din personbeteckning, kontaktuppgifter och om du är en enskild näringsidkare så att vi kan ge dig råd om vilka produkter som bäst passar dina behov och så att vi kan dokumentera dessa råd. Vi frågar också om din nuvarande försäkringssituation och behandlar relevanta uppgifter i befintliga försäkringsavtal som du har ingått med oss.

Vid rådgivning om djurförsäkring samlar vi in uppgifter om ditt eller dina djur, såsom födelsedatum, djurtyp, kön, ras och om djuret ska användas till avel.

Efter rådgivningsmötet dokumenterar vi våra råd om vilka produkter vi rekommenderar baserat på de uppgifter vi fått från dig.

I samband med detta registrerar vi din personbeteckning, ditt namn, juridisk adress och andra kontaktuppgifter, såsom telefonnummer och e-postadress, i vårt försäkringssystem. 

Rättslig grund och dina rättigheter

Behandlingen av dina uppgifter för rådgivning om försäkringstjänster är nödvändig för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt lagen om försäkringsdistribution (234/2018).

Dina rättigheter enligt GDPR

Hur länge sparar vi uppgifterna?

Om vi ingår ett avtal sparar vi uppgifterna i elva år räknat från det att försäkringen avslutades. Om en offert inte leder till avtal sparar vi uppgifterna i tre månader från det att offerten slutat att gälla.

Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare

Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.

Andra försäkringsdistributörer kan sälja våra försäkringar och ge råd. I de fallen lämnar vi ut de uppgifter som behövs för rådgivningen.

Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.

Beskrivning av ändamål

Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera dina klagomål mot oss, för att ta fram underlag för förbättringar och för att rapportera statistik till myndigheter.

Vilka uppgifter behandlas och hur?

Om du gör en reklamation om Agria antingen direkt till oss eller som privatperson via konsumenttvistenämnden eller någon annan myndighet, behandlar vi din personbeteckning, ditt namn, kontaktuppgifter, uppgifter som lämnats i reklamationen, innehållet i din reklamation, datum för reklamationen och uppgifter om berörda tjänster. Vi skapar ett klagomålsärende i vårt ärendehanteringssystem där vi gör anteckningar och kategoriserar ärendet. Vi behandlar även uppgifter om vårt svar till dig och resultatet av ditt klagomål.

Om du kontaktar oss via telefon eller chatt säkerställer vi din identitet med hjälp av elektronisk identifiering om det är nödvändigt för att handlägga ärendet.

Uppgifter om alla klagomål sammanställs till statistik som vi använder för att analysera och förbättra våra produkter och tjänster.

Vi kan också behandla uppgifter om dig och ditt klagomål i samband med behandling i utskott och domstolsförfaranden.

Rättslig grund och dina rättigheter

Behandlingen av dina uppgifter är nödvändig för att ditt klagomål ska kunna behandlas på ett sätt som uppfyller våra lagstadgade skyldigheter enligt lagen om försäkringsdistribution (234/2018).

Generellt sett baseras vår behandling av personuppgifter på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna samla in data för analys och förbättring av våra produkter och tjänster.

Vi behandlar din personbeteckning för att vi ska kunna identifiera dig på ett tillförlitligt sätt.

Dina rättigheter enligt GDPR

Hur länge sparar vi uppgifterna?

Vi sparar uppgifter som vi behandlar inom ramen för ett klagomålsärende i tre år från det att ärendet avslutats.

Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare

Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.

Vi använder ett personuppgiftsbiträde som tillhandahåller systemstöd för hantering av kundklagomål. Personuppgiftsbiträdet har därför tillgång till de uppgifter som behandlas i dessa fall.

Länsförsäkringar AB tillhandahåller stöd för förvaltning, utveckling, testning och stöd av våra IT-system. För detta ändamål har Länsförsäkringar AB, i egenskap av personuppgiftsbiträde, tillgång till de uppgifter som behandlas i Agrias system.

Vi lämnar ut uppgifter om dig till konsumenttvistenämnden eller en annan myndighet i den mån det är nödvändigt för att hantera ärendet. Vi kan också komma att lämna ut uppgifter till domstol eller utskott i samband med behandling i utskott och domstolsförhandlingar.

För att marknadsföra våra produkter och tjänster

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster till dig i olika kanaler, men också för att bjuda in dig till event samt för att följa upp effekten av våra marknadsförings- och säljaktiviteter. Klicka på varje behandling nedan för att läsa mer om dem.

Beskrivning av ändamål

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig våra tjänster och produkter via olika kommunikationskanaler, för att följa upp dina svar och för att säkerställa att vi inte använder de kontaktuppgifter som du har spärrat för marknadsföring.

Vilka uppgifter behandlas och hur?

Vi behandlar ditt namn och dina kontaktuppgifter, såsom adress, e-postadress och telefonnummer, samt andra uppgifter som vi har fått av dig via webbformulär eller i samband med annan kontakt. Vi behandlar även uppgifter om djur, såsom djurnamn, djurslag, födelsedatum och raser.

Om du har lämnat dina uppgifter via webbformulär för att beräkna priset på en försäkring kan vi kontakta dig för att ta reda på om du behöver hjälp eller information om våra produkter.

Dessutom behandlar vi uppgifter om vilka marknadsföringsmeddelanden du redan har fått av oss. Om du har samtyckt till användningen av kakor hos din e-postleverantör följer vi om e-postmeddelanden från oss fått dig att agera (till exempel om du öppnat meddelandet eller klickat på en länk).

Rättslig grund och dina rättigheter

Vår behandling av personuppgifter grundar sig på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna marknadsföra våra produkter och tjänster till dig, följa upp dina svar och för att säkerställa att vi inte använder kontaktuppgifter som du har spärrat.

Om du har samtyckt till att ta emot marknadsföring i enlighet med lokala marknadsföringsbestämmelser grundar sig vår behandling av personuppgifterna på samtycke.

Uppgifterna behandlas för direktmarknadsföring.

Enligt lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation har du rätt att motsätta dig direktmarknadsföring i en eller flera kommunikationskanaler. Det kan du göra genom att kontakta vår kundservice eller genom att följa instruktionerna i meddelanden du får.

Dina rättigheter enligt GDPR

Hur länge sparar vi uppgifterna?

Vi använder ditt namn, dina kontaktuppgifter och andra uppgifter som vi har samlat in i högst tre månader för att kunna kontakta dig och erbjuda dig möjligheten att bli kund hos oss

Vi sparar information om att vi har kontaktat dig och i vilken kommunikationskanal samt hur du eventuellt agerar på e-postmeddelanden från oss i upp till tolv månader.

Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare

Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.

När vi skickar brev till dig använder vi ett personuppgiftsbiträde för att skriva ut och distribuera utskick.

Vi använder ett personuppgiftsbiträde för att skicka nyhetsbrev med hjälp av programvara för e-postmarknadsföring. Personuppgiftsbiträdet har då möjlighet att ta del av dina kontaktuppgifter.

Beskrivning av ändamål

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna skicka inbjudningar till fysiska eller digitala evenemang som anordnas av oss, för att administrera din anmälan och ditt deltagande samt för att få mer information om evenemanget.

Vilka uppgifter behandlas och hur?

Vi behandlar ditt namn och kontaktuppgifter (adress, e-postadress, telefonnummer) som du lämnat till oss eller som vi fått från en allmän adressleverantör för att kunna skicka inbjudningar till dig och andra i samma målgrupp.

Vi behandlar samma uppgifter, det vill säga ditt namn och dina kontaktuppgifter, om du anmäler dig till evenemanget direkt via vår webbplats.

 När du väljer att anmäla dig till ett evenemang behandlar vi även uppgifter om dina eventuella val kring evenemanget och om ditt deltagande. Vi kan också komma att behandla uppgifter om djur, såsom antal och eventuellt namn.

I vissa fall använder vi uppgifter om dig för att kontakta dig efter evenemanget i syfte att ge dig möjlighet att ge oss respons kring evenemanget. Eventuell respons sammanställs till statistik över evenemanget.

Om du lämnar information om matallergier eller annan hälsorelaterad information behandlar vi även dessa uppgifter för att kunna tillgodose dina behov.

Dessutom behandlas dina uppgifter för att vi ska kunna skicka varor/produkter till dig efter evenemanget och för att vi ska veta hur mycket pengar vi behöver skänka till välgörenhet.

Rättslig grund och dina rättigheter

Hur vi behandlar dina personuppgifter baseras på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för vårt marknadsföringsarbete för att kunna bjuda in dig till evenemang, hantera din anmälan och ditt deltagande samt för att få ytterligare information om evenemanget.

Om du har samtyckt till att ta emot marknadsföringsmaterial i enlighet med lokala marknadsföringsbestämmelser kommer vår behandling av personuppgifter att baseras på samtycke.

Behandlingen sker för direktmarknadsföringsändamål och omfattar profilering om vi köper kontaktuppgifter från en adresstjänst baserat på till exempel din ålder, ditt kön och din bostadsort. 

Om du lämnar information om matallergier eller annan hälsorelaterad information behandlar vi dessa uppgifter med stöd av ditt samtycke.

Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke.

Dina rättigheter enligt GDPR

Enligt lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation har du rätt att motsätta dig direktmarknadsföring i en eller flera kommunikationskanaler. Du kan göra det genom att kontakta kundtjänsten eller genom att följa instruktionerna i meddelandet du får.

Hur länge sparar vi uppgifterna?

Om du inte registrerar dig kommer vi att spara de uppgifter vi samlar in för din evenemangsinbjudan i tre månader. De uppgifter som vi samlar in i samband med att du anmäler dig till och deltar i ett evenemang sparar vi tills evenemanget är utfört och eventuell respons har mottagits.

För vissa evenemang sparar vi dina personuppgifter i 7 dagar efter att evenemanget är utfört för att kunna veta hur mycket pengar vi behöver skänka till välgörenhet.

All respons anonymiseras och lagras i form av statistiska uppgifter.

Om samtycke till marknadsföring har getts i samband med anmälan till evenemanget kommer dina personuppgifter att lagras för marknadsföringsändamål i 30 dagar efter evenemangets slut.

Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare

Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.

Ibland anlitar vi ett personuppgiftsbiträde för att skicka inbjudningar och uppföljningsmeddelanden via e-post, samt för att hantera rapporter och respons som skickas via webbformulär. Därmed får biträdet de uppgifter om dig som är nödvändiga för att hantera utskick och webbformulär.

När vi skickar inbjudningar till dig via brev använder vi ett personuppgiftsbiträde för att skriva ut och distribuera utskick.

Vi kan anlita ett personuppgiftsbiträde för att organisera evenemanget. Då lämnar vi ut de uppgifter om dig som biträdet behöver ha för att kunna hantera besöksregistrering, måltidsval och liknande.

Vi kan anlita ett personuppgiftsbiträde för att hantera utskick av produkter/varor. Då lämnar vi ut de uppgifter om dig som biträdet behöver för att kunna hantera utskicket.

För att skicka nyhetsbrev via e-post använder vi ett personuppgiftsbiträde som använder programvara för e-postmarknadsföring för att skicka det. Personuppgiftsbiträdet kommer därför att ha tillgång till dina kontaktuppgifter.

Beskrivning av ändamål

Vi behandlar dina personuppgifter för att följa upp våra marknadsförings-, rådgivnings- och försäljningsaktiviteter, för att förbättra erbjudanden och kommunikation samt för att följa upp rådgivarnas/försäkringsombudens resultat.

Vilka uppgifter behandlas och hur?

När vi följer upp effekten av våra marknadsföringsaktiviteter tar vi fram statistik över hur många mottagare som begärt en offert eller ingått ett avtal till följd av kontakt per e-post eller telefon. Vi kommer då att behandla dina kontaktuppgifter och den kontakt du fått, tid och datum för kontakten och, om det var ett e-postmeddelande, om du öppnat meddelandet och klickat på länkarna. Vi följer även upp om aktiviteterna leder till avregistreringar från direkt marknadsföring.

När du har fått en offert eller rådgivning behandlar vi ditt tillfälliga kundnummer, datum och syftet med rådgivningen och kontakten, utställda offerter och rådgivningshandlingar för att följa upp de resultat som uppnås av enskilda rådgivare/försäkringsombud.

Rättslig grund och dina rättigheter

Vår behandling av personuppgifter grundar sig på så kallat berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna följa upp våra marknadsförings-, rådgivnings- och försäljningsaktiviteter, för att kontinuerligt förbättra våra erbjudanden och vår kommunikation samt för att följa upp enskilda rådgivares/försäkringsombuds försäljningsresultat.

Uppgifterna behandlas för direktmarknadsföring.

Dina rättigheter enligt GDPR

Hur länge sparar vi uppgifterna?

Vi raderar alla dina personuppgifter i samband med upprättandet av de handlingar som behövs för att följa upp våra aktiviteter, det vill säga inom en månad efter att aktiviteten upphört. 

För potentiella kunder sparar vi uppgifter för övervakning av våra rådgivare/försäkringsombud i tre månader.

Personuppgiftsansvariga, personuppgiftsbiträden och andra mottagare

Försäkringsaktiebolaget Agria är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter.

Externa rådgivare/försäkringsombud som vi samarbetar med har tillgång till sina respektive rapporter och handlingar där uppgifter om dig och dina offerter framgår.